HEARTBEAT

I'm Follow U...U Follow Me....

Rabu, 10 Februari 2010

Ikan dan Lautan

N3 kali nih aku nak paparkan ikan & udang kat langkawi nih..mungkin ada yang penah korang makan dan ada yang tidak..mungkin tak banyak di kawasan korang..kalo nak diikutkan banyak bender2 pelik yang aku baru jumpa kat langkawi nih..kebanyakannya makanan laut yang termasuk ikan2, siput2 dan bermacam2 lagi..tp yang tuh kene tunggu n3 yang akan datang...okkeyy..
Ikan nih namanya ikan Sebelah, atau ikan yang nabi makan dan lepaskan ke laut..(i2 aku dengar citer lah..)tp yang lawaknya aku ingat ikan nih berenang secara mengiring sebab ia dipanggil ikan sebelah..rupa2nya ikan nih berenang macam ikan pari...dulu cam geli jek nak makan..tp dengar orang langkawi nih cakap sedap..aku try la..haaa..lepas tuh apa lagi p pasar aku beli...mmg sedap..dulu hubby pun tak makan..lani mkn ajek..siap suh beli lagi...harga pun murah..ikan nih kena goreng garing2 baru best..

Ikan nih namanya ikan Jepun..orang langkawi lah habaq..ikan nih nampak cantik sebab ada sisik warna kuning dan biru..macam ikan peliharaan..ikan nih sodap dibuat asam pedas..

Aku tak sure lak ikan nih nama apa...tapi masa beli kat pasar hari tuh orang yang jual tuh ada gtau...tp dalam loghat kedah aku tak dan nak 'pickup'..hehehe.nak tanya lebih2 segan lak..cuma aku tanya ikan nih boleh masak apa..hmm..ikan nih bakar & gorang jek...aku balik umah dan gorang ajek..tapi tak best pun..sebab ikan nih ada sedikit bau..pas tuh dan2 jek dok pk lain takut2 ikan nih ada racun..lepas nih tak nak beli dah..cukuplah hanya sekali aku merasainya..cewah..

Ini namanya udang lipan..tp aku tak tau lah korang panggil apa..udang nih kalo sekali tengok cam mentadak mentadu...mula2 nak makan tuh rasa lain gak..tapi lama2 ok lah...udang nih sedap dibuat gorang bercili..biar pedas 'caw2' gitu...baru 1st time beli..b4 nih dok try makan kat kedai ajek..hehehe









Tiada ulasan: