HEARTBEAT

I'm Follow U...U Follow Me....

Selasa, 10 April 2012

~ CENDAWAN MASAK LEMAK CILI API

Assalamualaikum




ahakssss...
dah lama tak buat n3 masakan sya...hihi...cam pandai masak jer...
ermm...sekadar nak makan anak beranak boless la...
kalo kasi makan kat orang luar tu mmg cuak gakk...takut tak sedap...

tambah2 kalo p umah mak mentua...sure kena masak kan...
dari yang boleh masak terus x boleh masak...
sebab lupa apa yang nak kena buh...hikhik...kelakar2

bukan nak puji lebih2....tp memang MIL dan anak2 perempuannya semua pandai masak..
dan sedap2 plak tu....sya pun kalo bab masak selalu gak tanya adik ipar sya sebab dia memang teror masak dari kakak ipar dia nih...hihi

itu hari sya dapat resepi ni dari kawan fb kak lina nun jauh di kemaman....tengok resepi kak lina masak cendawan+ikan bilis...so sya apa lagi amik resepi dan hari minggu lepas sya buat resepi ni....tp sya derhaka kan sikit2 resepi ni...ikut hati jer nak campur2 ngan bahan2 lain...

jom kita tengok resepinya...:-

bahan-bahan
~cendawan 200 gram (ikut suka nak masuk sikit atau banyak)
~timun (setengah biji)
~ bawang merah 3 ulas *
~ bawang puteh 2 ulas *
~ halia sikit *
~ kunyit hidup *
~ cabai melaka (ikut kehendak) *
~ santan
~asam keping
~gula +garam+aji

 yang mana bertanda * sya blend ajer...sonang keje..hihi
ok cara masaknya macam biasa...selepas mendidih bahan2 yang bertanda * (setelah di campur ngan santan dan air) baru lah masukkan cendawan ngan timun tadi...

okess...selamat mencuba....:)


2 ulasan:

Norsalmi berkata...

Tergoda dgn entry Sya ni. Jadi, hari ni pun akak masak yang sama..

Sya berkata...

hihi...tq kak salmi...silakan kak...:)