HEARTBEAT

I'm Follow U...U Follow Me....

Rabu, 2 Mei 2012

~ GULAI DARAT DAGING RESEPI IBUNDA TERCHENTA... :)

Assalamualaikum


menu masak2 lagi yer..hikhik 
dari hari jumaat lepas sya nak masak daging masak gulai darat ni...tp tak jadi2 sebab pagi jumaat tu sya tetiba jer sakit pewottt.....so nak p pasar pun x selesa....apalagi ajak my hubby ngapp kat luar la...kat dalam peti ais pun x dak apa...ekceli kitaorang jenis beli seminggu sekali barang basah...:)

so hari sabtu pagi2 lagi sya dah p pasar....beli lauk pauk untuk stok seminggu...:) oppsss lupa nak bagitau daging gulai darat ni adalah masakan tradisi masyarakat kelantan....memang sedap kalo makan dengan nasi panas2....oke jom semak bahan2nya yer...:)

bahan-bahan :-

daging lembu fresh dari ladang
bawang merah 5 biji *
bawang puteh 2 biji *
cili kering (3/4 biji) *
lengkuas *
kerisik *
ketumbar *
ubi kentang
santan
gula+garam+aji
budu (2 sudu besar)
rempah kari BABAS 
(sya guna babas terpulang u olss nak guna yg mana erk)

cara-cara membuatnya :-

bahan2 yang bertanda * di tumbuk sehingga halus...kalo nak blend pun boleh (sya blend jer...kalo mak mesti dia tumbuk)..

daging digaul dan diperapkan dengan bahan2 yang di bled tadi dan juga rempah kari....masukkan dalam periuk dan bleh letak atas api...

masukkan sedikit jer santan dahulu....lepas menggelegak baru letak lagi santan dengan air untuk banyakkan kuah....air jangan banyak sangat nanti cair...agak2 lah yer...:)

pastu masukkan ubi kentang dengan budu....
 
dan masukkan juga gula+garam dan aji....:)

bila daging dah empuk apa semua dah serasi...bleh la dihidang yer kawan2...

nota tangan ~ maap lah yer kawan2...sya tak berapa reti nak ulaskan cara2 memasak...tak macam blog masak2 kan....kalo blog masak2 cara ulasan pun nampak ok...ayat2 sya ni sedikit berterabur....tambah2 tuan blog cam pening2 ayam jer nih...adehh...

bye





3 ulasan:

zOeY zAu YaH berkata...

sedapnya

Sya berkata...

tq zoey...:)

Mama Gee berkata...

dapnyeee...tp budu takde kt umah...
kalo tak masuk budu leh tak?