HEARTBEAT

I'm Follow U...U Follow Me....

Isnin, 24 September 2012

CACING DARI MULUT BUDAK TERBIAR


BUDAK 8 TAHUN TINGGAL DI HUTAN TERPENCIL DI BAWA KE RUMAH ANAK YATIM


  cps terpanggil nak n3 kan pasal kes budak ni.....ntah lah rasa kesian sangat....story pasal budak ni pada harian metro sabtu 22 september 2012....di bawah cerita apa yang telah di paparkan di metro...

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

PASIR PUTEH: “Ketika tiba di sini, budak lelaki ini dimandikan dan disabun berulang kali bagi menghilangkan daki yang melekat di seluruh badan.
“Melihat perutnya yang buncit, kemungkinan ada cacing kerawit dan ketika badannya digoyang, keluar tujuh cacing kerawit sepanjang sejengkal dari mulut, hidung dan telinga,” kata Mat Piah Mat Daud, 57, pembantu am Rumah Anak Yatim Markaz Al-Aitam, Padang Pak Amat, Jalan Pasir Puteh-Kota Bharu, dekat sini.

Mat Piah menceritakan pengalamannya membawa pulang seorang budak lelaki berusia lapan tahun yang dikatakan langsung tidak mengenali dunia luar apabila menetap di kawasan hutan terpencil di Kampung Kolam, Tok Uban, Pasir Mas, dua bulan lalu.

Budak lelaki itu, Muhammad Nasir Mahmood dikatakan lebih gemar memakan buah-buahan hutan seperti langsat dan salak di kawasan rumah selain minat bergayut pada dahan pokok kecil serta mandi dalam kubang berlumpur yang digunakan kerbau.

Menurut Mat Piah, keperitan hidup Muhammad Nasir berpunca daripada keluarganya yang hidup dalam kemiskinan dan pada masa sama lebih banyak bermain bersendirian selepas ibunya, Roseyatimah Shafiei, 38, mengalami masalah mental.

Katanya, bapa Muhammad Nasir, Mahmood Sulong, 74, meninggal dunia, tiga tahun lalu akibat sakit tua menyebabkan keluarga itu terus dihimpit kemiskinan apabila kehilangan tempat bergantung.

“Muhammad Nasir mempunyai dua abang dan seorang kakak. Bapa Roseyatimah dikenali sebagai Pak Chu, berusia lingkungan 80-an yang tinggal berhampiran rumah mereka menjadi tempat bergantung walaupun warga emas itu turut hidup serba kekurangan.

“Kehidupan mereka ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang apabila makan nasi sekali sehari selain terpaksa berkongsi dua ikan selar sebesar dua jari dewasa. Disebabkan terlalu leka bermain, Muhammad Nasir dikatakan sering terlepas makan bersama keluarganya menyebabkannya memakan buah-buahan hutan,” katanya ketika ditemui di Markaz Al-Aitam, baru-baru ini.
Mat Piah berkata, kasihan melihat keadaan Muhammad Nasir selain tidak mahu cucunya itu terus terbiar, Pak Chu terpaksa meminta bantuan saudaranya supaya kanak-kanak itu dihantar ke Markaz Al-Aitam untuk dijaga.

“Selepas dimaklumkan saudara Pak Chu, saya ditugaskan menjemput Muhammad Nasir di rumahnya. Saya bersama seorang rakan terpaksa berjalan kaki sejauh satu kilometer untuk tiba di rumah Muhammad Nasir kerana tidak boleh dimasuki kenderaan.

“Saya tidak sanggup melihat penderitaan Muhammad Nasir dan keluarganya yang tinggal di bangsal buruk hampir runtuh selain keadaan persekitaran kurang menyenangkan dipenuhi lalat, langau serta kotor. Malah, Muhammad Nasir turut bertelanjang ketika kami tiba di rumahnya dan paling memeranjatkan, kanak-kanak itu sedang mengutip sesuatu dalam pasir sebelum memakannya,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, selepas dua bulan tinggal di sini, perubahan diri Muhammad Nasir semakin ketara apabila boleh membaca secara perlahan walaupun terpaksa makan secara berasingan kerana belum dapat menyesuaikan diri dengan rakan lain.

sumber : HMetro


  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

budak ni asalnya dok Kampung Kolam, Tok Uban, Pasir Mas..(kg kawan cps ni..hihihi)....rasa-rasanya kampung ni agak kedalam dan jauh dari jalan besar....rasa kesian plak....cps dok pikir masih ada lagi kes tercicir macam ni....biasanya dok kat kampung-kampung macam ni orang yang berhak ambik tahu ialah ketua kampung....kita jangan salahkan kerajaan negeri pulak sebab masih ada kes yang macam ni....bagi cps peranan utama ialah ketua kampung....ketua kampunglah yang akan amik tau dulu....dan mungkin bantuan boleh di minta dr JKM atau pun di bantu siapa saja....kadang2 orang macam ni dia tak tau nak minta bantuan kat mana....lagi pun atoknya pun dah tua...mak pulak sakit mental....ayah dah meninggal....memang sangat terkejut bila cacing boleh keluar mcm tu jer dari mulut.....lani dah tahun 2012....kalo tahun 80-an atau 90-an tu mungkin la kan....kesian sangat...

Alhamdulillah....budak ni pun dah dok di rumah anak yatim....tp adik beradik dia yang lain cam na plak erk....masih tinggal di pondok atoknya kah???? moga2 adik beradik ini di bantu dan di beri makan pakai yang mencukupi dan di beri pendidikan yang baik....kesian plak dah jauh ketinggalan dari budak2 lain dek di himpit kemiskinan...

sama-sama kita doakan yang terbaik untuk kanak2 ini....amin 



4 ulasan:

adda syuhada berkata...

kesian sgt...harap2 jgn la ada lgi kanak2 yg menderita cmnih..

Sya Kiffli berkata...

kannn adda....mudah-mudahan tak der la yang tercicir lagi...kesian akak tengok...

Kak Aton berkata...

salam sya..
kesiannya budak ni..kat malaysia tuu..macam tak caye kan..

Sya Kiffli berkata...

wasalam kak aton....yer kak aton...kat kelantan...itu lah dok terpikir masih ada lagi kan...padahal ni dah tahun 2012...kesian tul