HEARTBEAT

I'm Follow U...U Follow Me....

Ahad, 6 Januari 2013

♥ MASAK LEMAK LABU MANIS DENGAN KACANG ♥


hai u olss..
 n3 kedua cps di tahun baru...hihi...x tau nak citer apa ekceli...
blog cps pun dah jadi carca marba....semua ada yerk...x pa lah...blog peribadilah katakan...semua boleh masuk....kat atas pun dah tulis...my life, my family & my hobby.....ahaks...☺
 

biasalah weekend....aktiviti masak memasak ku....kalo hari keje masak gak....tp masak yang simple2...yang goreng2 aja...kalo yang jenis berkuah macam ni hari minggu jer lah yerk....sebab kalo masak yang jenis berkuah macam ni di hari keje alamatnya tak habis....kan masak dah malam...sekali makan bukan boleh perabih semua tu...cps plak x pandai nak masak sikit2...kalo masak mesti bleh makan untuk 2 kali...tengahari dan malam....

minggu lepas cps tergoda dengan resepi dari blogger ohsem dalam masak memasak ni...saper lagi kalo bukan cmg....tengok hari keje....so hari minggu bleh la kita praktikkan....lagi pun masak lemak labu ni tak susah mana pun...u olss pun bleh cuba....cps macam malas jer nak tulis resepi....hihi....saper yang nak cuba resepi cmg boleh semak {DISINI}..

cps masak lemak labu dengan kacang panjang....buat sambal belacan melaka...belacan tu nun jauh dari melaka...titipan dari seorang teman collector pml yang ohsemm....koleksinya meletopp gitu....pastu cps masak ikan uji rashid goreng kunyit dan juga ikan selayang kukus goreng....ingat nak tambah ikan talang masin....tp banyak plak ikan daaaa....habiskan satu2 dulu...kan tak terabiskan...hihi


ekceli kalo uols nak tau yang belah kiri tu buah labu kuning yang ada cutting cikit tu kan yang biasa kita tengok....yang belah kanan tu buah labu cameron highland....hihi....adoii ekceli cps pun baru tau itu buah labu CH.....sebab kalo tengok kat kedai barang basah tak penah amik port pun itu buah apa....last2 baru ku tahu....mmg buahnya sangat elok...kaler pun mengancam jer...kuning habis....yang belah kiri tu cps biasa tengok sebab masa kat kg mak selalu masak....tp bab nak tau buah elok ke tak elok cps x berapa nak mahir sebab kulitnya keras macam kayu....itu mungkin yang dah lama petik kot kan..hi

alahai panjang plak citer pasal labu....hihi...apa pun yang penting kita sebagai isteri dan seorang ibu yang mithali (ehem3) kena selalulah masuk dapur....bukan masuk dapur ajer...kena masak lah sama....walaupun hanya sekadar masakan yang simple....kan air tangan ibu adalah yang terbaik untuk anak2....air tangan isteri adalah pengikat kasih & penyambung cinta.....jangan plak beli nasi bungkus sokmo nak hidangkan untuk suami dan anak2 tersayang....itu tak elok sifatnya.....tp kalo yang bizi sangat jadi business women tu....itu ceq x bleh nak kata apa lah....mungkin masa tak mengizinkan yer dak...hihi...

ok lah uolss....bye2...*_________-


2 ulasan:

Nor Salmi berkata...

Tergoda betul tgk sambal belacan tu.. Akak kurang sikit kalau masak labu. Kalau letak ikan masin tu akak makan ikannya saje, labu tolak tepi.

Sya Kiffli berkata...

hai kak mie...sambal belacan tu mmg sdap kak mie...belacan lak dari melaka...hihi...akak ikan masin x letak dalam sayur labu....tp nak goreng biasa jer letak sos tiram...sedap..makan dengan sayur labu tu...akak x makan labu erk..saya suka la jugak sayur labu ni...mcm nak buat sira labu la plak...hi