HEARTBEAT

I'm Follow U...U Follow Me....

Sabtu, 17 November 2012

SAMBAL TEMPOYAK BILIS PETAI


hari ni cps last cuti....esok dah mula keje balik..
sangat2 seronok cuti lama2 sambil layan anak2 dan suami.....oppsssss..hi

semalam alkesahnya nak buat durian crepe....tp tak kesampaian sebab takjumpa whipping creame tu...sabor jer lah cik suami ku itu....dia p carik kat pasaraya tak jumpa....hmmm....nampaknya tuan tanah juga kena p carik sendiri....

so semalam terbantut nak buat durian crepe....apalagi....kasi buat sambal doyan lah....janji doyan yer....tempoyak pun ada kat umah ni.....layanzz



bahan-bahan :-

# 4 sudu besar tempoyak 
# petai
# ikan bilis
# bawang merah
# gula dan garam
# 1/2 inci kunyit hidup *
# cili kampung *


cara-cara :-

cili dengan kunyit hidup di bland....(cps malas nak tumbuk)...kalo bland pun jangan hancur sangat yer...guna cara ON & OFF....baru bahan yang di kisar tak hancur sangat....petai di buang kulit & bawang merah di mayang....

panaskan kuali....campur semua bahan2 tadi...letak air sedikit....jangan terlalu kering....biarkan seketika...kasi petai dan ikan bilis tu masak....dan letak gula dan garam secukup rasa....bila dah semua sebati dan masak....boleh lah di angkat untuk di hidang....makan dengan nasi panas2 wif ikan goreng pun dah sedap tau...:)


ok lah uloss....selamat berhujung minggu....*___________-



6 ulasan:

Norhaizan berkata...

Emm..memang nampak sedap..tapi kak zan tak suka tempoyak...walaupun kak zan anak perak!

adda syuhada berkata...

yummy yummy...

Sya Kiffli berkata...

thanks kak zan singgah sini...akak x suka tempoyak erk...saya makan apa pun suka...cuma kalo cencalok tu x berapa reti nak makan....tp tempoyak mmg peberet sya.

Sya Kiffli berkata...

thanks ada singgah sini...mmg sedap adda..:)

Ain Dzaya berkata...

feveret kita dulu sampai sekarang...huhu

Sya Kiffli berkata...

sedap kan ain...akak pun suka...:)