HEARTBEAT

I'm Follow U...U Follow Me....

Selasa, 11 Mei 2010

Cokanan kembali lagi @ Ladang mempelam Kg Ewa Langkawi

Lama sudah tidak merasa buah mempelam nih...mempelam nih namanya 'COKANAN'...aku harap betullah sebutan dan ejaan buah nih...namanya pun aku tau dari makcik tauke ladang nih yang berketurunan melayu siam...cara dia cakap pun ada pelat siam....:)..actually aku diperkenalkan dengan buah nih oleh member seofisku...kak shidah pada tahun lepas...masa tuh danisya pun belum ada lagi...1st time beli 2 kilo...memang dengar macam banyak tapi kalo 1 kilo just dalam 4/5 biji sahaja...so kalo 2 kilo ada dalam 9/10 biji..mula-mula tu hanya nak merasa buah nih sama tak macam buah pelam kat kampung aku (dari siam juga)...memang tak sama dan sungguh sedap..isi yang tak bersabut....nak jadikan cerita seminggu lepas tu p beli lagi 4 kilo..itu bukan aku ngan hubby jek nak makan..aku beli banyak sebab nak bagi kat kawan2...atleast dorang bleh merasa sama....itu merupakan tabiat aku yang suka memberi...sekurang-kurangnya dapat gak pahala..yer tak...(ikhlas nih walaupun dok habaq dalam blog)..

okeyyy yang tahun nih plak...aku & opismate baru p beli semalam...kiranya untuk tahun nih lah...sebab buah nih kalo nak makan hanya setahun sekali..:)...untuk tahun depan kena tunggu lain plak...1 musim setahun...:)..buah pelam nih sangat sedap dan tak sama ngan mempelam yang biasa aku makan kat kampung...biasanya kalo kat kampung masa musim buah pelam (orghe klate panggil buah pauh) yang ada pelam siku, pelam lemak, pelam mas hitam..dan banyak lagi la...:)

lepas nih plak boleh makan buah rambutan ..sebab dok tengok lani berbunga sakan...buah durian pun dah mula ada...tapi kalo durian aku sorang jek makan..hubby tak makan durian...ntah kenapa....bau bucuk agaknya..tapi yang herannya poyok (tempoyak) makan plak...pelik tapi benar..itu lah suamiku..kiffli Mohd heheh..layannn...:)


sedapnya....yummy...

aku beli 6 kg...nih saki baki selepas bedak2 kat kawan-kawan..

nampak kaki tauke ladang...yang tak pakai selipar...hehehe

sedang menjamu selera...


ladang mempelam 'Cokanan' di kampung Ewa..




3 ulasan:

shahryzan irwan berkata...

As salam... boleh tak saya dapatkan buah pelam cokanan dlm kuantiti yg byk?

shahryzan irwan berkata...

As salam... boleh tak saya dapatkan pelam cokanan dlm kuantiti yg byk?

Sya Kiffli berkata...

shahryzan irwan

wassalam...ni bukan kebun saya, ni kebun kat langkawi...saya pun dah lama tak kesana...tuan boleh deal dengan mardi kat sini.